រឿងរាមកេរ្តិ៏ជាអក្សរសិល្ប៍បុរាណបែបព្រាហ្មណ៏និយម
ដែលកវីបណ្ឌិតខ្មែរបានចងក្រងឡើងតាមប្រភពរឿងរាមាយណៈរបស់ព្រាហ្ម និពន្ធ
វាល្មិកិ។
សងេ្ខបរឿងរាមកេរិ៏ពីខ្សែ ៧៥ ដល់ ៨០
ᴥខ្សែទី៧៥
ថ្ងៃមួយព្រះរាមចេញទៅក្រសាលព្រៃបរបាញ់សត្វ
ដោយទុកឲ្យព្រះនាងសីតានៅក្នុងវាំងជាមួយស្រីស្នំទាំងឡាយ។យក្ខិណី អាតុល័យ
បាននិមិត្តខ្លួនជាស្រីស្នំរួចក៏តាំងបញ្ចុះបញ្ចូលឲ្យនាងសីតាគូររូបក្រុងរាពណ៏។ដោយមិនដឹងពីល្បិចកលសងសឹករបស់អាតុល័យដែលជាប្អូនស្រីក្រុងរាពណ៍នាងសីតាក៏យល់ព្រម។
ឆ្លៀតពេលនោះអាតុល័យបានសូត្រសែកមន្តអាគមគាថា ជាហេតុធ្វើរូបគំនូរលុបមិនជ្រះសោះឡើយ។
ស្របពេលនោះ ព្រះរាមបានយាងមកដល់ព្រះរាជដំណាក់វិញបាន ទតឃើញរូបនោះក៏មានព្រះទ័យក្រោធខឹងក្រហល់ក្រហាយយ៉ាងខ្លាំងរួចក៏បានបញ្ជាឲ្យព្រះលក្ខណ៍យកព្រះនាងសីតាទៅសម្លាប់ចោលនៅក្នុងព្រៃ
ដោយពុំបានគិតថាព្រះនាងមានផ្ទៃពោះឡើយ។ ព្រះលក្ខណ៍បានដឹង
ថាព្រះនាងបរិសុទ្ធ ក៏ប្រាប់ឲ្យព្រះនាងសីតារត់តែនាងបានបញ្ឈឺឲ្យព្រះលក្ខណ៍កាប់សម្លាប់នាងទៅវិញ
។ព្រះលក្ខណ៍បានលើកដាវបម្រុងកាប់ព្រះនាងសីតាត្រាតែសន្លប់ខ្លួនឯងហើយដាវប្រែក្លាយជាកម្រងផ្កាបំពាក់ឲ្យនាងសីតាព្រោះតែសច្ចភាពរបស់នាង។
នាងសីតាបានចាកចេញទៅជួបនឹងឥសីវិជ្ជប្រិត
ហើយបាននៅជាមួយឥសីប្រៀបបាននឹងបិតា។រីឯព្រះលក្ខណ៏វិញបានត្រលប់ទៅនគរបានជួបនិងសត្វទ្រាលនិមិត្តរួចក៏វះយកថ្លើមថ្វាយព្រះរាមទ្រង់ទត។ព្រះរាមបានត្មិះតិះដៀលនាងសីតាយ៉ាងខ្លាំង។ចំណេរកាលតមក
នាងសីតាប្រសូតបានបុត្រមួយដាក់ឈ្មោះថារាមលក្ខណ៍។ ថ្ងៃមួយនៅពេលដែល
នាងចេញទៅកំពង់ទឹក នាងបានឃើញមេស្វាពរកូនមុខផងក្រោយផង ដោយនឹកខ្មាសនិងស្វានាងក៏
ស្ទុះស្ទារ ទៅយកកូនពីអង្រឹងមកជាមួយ។
លោកតាឥសីដែលតាំងសមាធិក៏មកមើលរាមលក្ខណ៏បាត់
ពីក្នុងអង្រឹងលោកតាក៏ព្រួយបារម្ភហើយបានជបក្មេងមួយទៀតផ្តេកក្នុងអង្រឹង។នាងសីតាមកវិញ
ឃើញកូនមួយទៀតហើយឥសីចង់រំលាយកូនជបនោះចោលតែដោយពាក្យអង្វរកររបស់នាងលោកក៏ទុកក្មេងនោះដដែលដោយដាក់ឈ្មោះថាជបលក្ខណ៍។តាឥសីបានទូន្មានប្រដៅណែនាំដល់នាងសីតា
ជាច្រើនប្រការមុនពេលដែលទៅណាមកណាត្រូវប្រាប់ដំណឹងដល់លោកឲ្យបានដឹងជាមុនផង ជៀសវៀងកុំអោយលោកព្រួយបារម្ភ
ដូចករណីយកកូនទៅមិនបានប្រាប់លោកជាដើម។
I អត្ថន័យ
ប្រធានរឿង : និយាយពីការប្រើល្បិចកលរបស់
យក្សខណ្ណីអាតុល័យមានគំនិតសងសឹកទៅលើ
គ្រួសារព្រះរាម។
មូលបញ្ហា : ព្រះរាមបានបញ្ជាឲ្យព្រះលក្ខណ៍
យកព្រះនាងសីតាទៅសម្លាប់ចោលនៅក្នុងព្រៃ គ្រាន់តែព្រះនាងសីតាបានគូរូបក្រុងរាពណ៍សោះ។
_នៅពេលដែលព្រះនាងសីតា បានទៅដងទឹកបានប្រទះឃើញសត្វស្វាពរកូនពីមុខផងក្រោយ
ផង ក៏មានចិត្តនឹកខ្មាសសត្វស្វា បានស្ទុះស្ទារទៅបីកូនពីក្នុងអង្រឹង ដោយពុំបានប្រាប់លោកតាឲ្យបាន
ដឹងឡើយ។
បញ្ហាចោទ : នៅពេលដែលនាងសីតាបានគូរូបក្រុងរាពណ៍
ហើយលុបវិញមិនជ្រះស្របពេល
ដែលព្រះរាមមកពីប្រពាតព្រៃ។
_នៅពេលឥសីត្រលប់ពីតាំងសមាធិវិញ
មិនឃើញព្រះរាជបុត្រនៅក្នុងអង្រឹង នឹកស្មានតែព្រះ
រាជកុមារនៅក្នុងអង្រឹងនឹកស្មានតែរាជកុមារមានគ្រោះថ្នាក់។
ដំណោះស្រាយ : ឥសីបានសំរេចចិត្តជបក្មេងមួយទៀត
ដែលមានរូបរាងដូចព្រះបុត្រា ហើយ
បានផ្តេកព្រះរាជកុមារនៅក្នុងអង្រឹង។
ឧត្តមគតិ : និយាយពីការព្យាបាទពីសំនាក់គ្រួសារក្រុងរាពណ៍ទៅលើ
ក្រុមគ្រួសារព្រះរាម
ហើយល្បិចកលនេះបានសម្រាច់ដែលធ្វើឲ្យគ្រួសារព្រះរាមបែកបាក់គ្នា។
II អត្ថរូប
បច្ចេករូប : ការចេះរកល្បិចកិច្ចកលបោកបញ្ឆោត ឲ្យព្រះនាងសីតាគូរូបក្រុងរាពណ៍ពីសំនាក់
នាងអាតុល័យ។
វចនរូប : ការប្រើប្រាស់ពាក្យពេជន៏លាយចំរុះគ្នា មានគ្រប់រសជាតិ
គ្រប់សកម្មភាព។
វិភាគតួអង្គ
IIIអត្ថរស
សង្គមរស : និយាយពីពីភាពមិនទុកចិត្តគ្នា
រវៀងសង្គមគ្រួសារព្រះរាម មានការប្រច័ណ្ឌខឹង ការ
សងសឹកគំនុំគំគួន សេចក្តីមេត្តាករុណា អាណិតស្រលាញ់កូន។
អឆ្ឆរិយរស : នៅពេលដែលព្រះលក្ខណ៍
បំរុងលើកដាវកាប់ទៅលើនាងសីតា ហើយដាវនេះ
ប្រែក្លាយទៅជាកំរងផ្កាបំពាក់ថ្វាយព្រះនាងទៅវិញ។
IV សេចក្តីបញ្ចប់ : នៅខ្សែទី៧៥នេះដំនើររឿងរាមកេរ្តិ៍ខ្មែរចាប់ផ្តើមបង្កើតបញ្ហាដល់គ្រួសារ
ព្រះរាមគ្រួសារព្រះរាមចាប់ផ្តើមនិរាសព្រាត់បា្រស់គ្នាជាបន្របន្ទាប់។
ᴥខ្សែទី ៧៦
ឥសីប្រុងរំលាយរូបកូនដែលជបនោះចោល
តែនាងសីតាសុំទុកកុមារបានជាគ្នាជាមួយនិងកូនរបស់ខ្លួន។ កូនដែលកើតពីឥសីជបមានឈ្មោះថា
ជបលក្ខណ៏ រីឯកូនបង្កើតរបស់នាងសីតាឈ្មោះថារាមលក្ខណ៍។
អាយុបានដប់ឆ្នាំ រាមលក្ខណ៍រៀនចេះចាំសិល្ប៍សាស្រ្ត
មន្តវិជ្ជាការសព្វគ្រប់ក៏ចេញទៅលេងព្រៃរួចក៏យកធ្នូសិល្ប៍ថ្លែងរំលំដើមរាំងភ្នំដែលមានទំហំប្រមាណមួយពាន់ឧិបរលំគ្រាំគ្រែងផ្អើលត្រៃភពពពួកទេវតាបាចផ្កាស្លុតីសរសើរឫទ្ធីបារមីរបស់ព្រះរាជកុមារ។
ឥសីវិជ្ជប្រិតព្រមទាំងព្រះមាតាបានកោត
សរសើរ បុត្រាថាមានឫទ្ធីបារមីដូចព្រះបិតាដែរ។ ព្រះរាជកុមារបានដណ្តឹងសួរ
ពីដំណឹងរបស់ព្រះបិតា
ហើយសន្យាថានឹងតាមរកព្រះបិតាត្រាតែឃើញ។ នាងសីតាហាមឃាត់កូនកុំឲ្យដើរលេងឆ្ងាយទៀត
ក្រែងមានគ្រោះថ្នាក់។
ថ្លែងពីព្រះរាម ក្រោយពីបានដឹងថាមានអ្នកខ្លាំងចង់ល្បងឫទ្ធិ
ទ្រង់ក៏បញ្ជាឲ្យហនុមានលែងសេះអស្សតរដែលមានចងអក្ខរាតាមពាក្យហោរា។
នៅពេលដែលកុមារទាំងពីរក្រសាលក្នុងព្រៃស្រាប់តែឃើញក៏នាំគ្នាចាប់ជិះលេងយ៉ាងសប្បាយ។
ហនុមានឃើញដូច្នេះក៏បានប្រើឧបាយកលចាប់រាជកុមារទាំងពីរ តែត្រូវរាមលក្ខណ៏វាយវាត់មួយធ្នូសរសន្លប់បាត់ស្មារតីរួចរាជកុមារចាប់ហនុមានចងជាមួយនឹងចំនងសិល្ប៍រួចសាក់អក្សរថា
ទាល់តែម្ចាស់ទើបអាចស្រាយរួច។ ព្រះរាមទ្រង់ខ្ញាល់យ៉ងខ្លាំងរួចបញ្ជាឲ្យនាំសេនាពលទៅចាប់រាជកុមារឲ្យបាន។
Iអត្ថន័យ
ប្រធានរឿង : និយាយពីរាមលក្ខណ៍ដែលមាន មហិទ្ធិរិទ្ធអស្ចារ្យ
និងការដណ្តឹងសួរដណឹងព្រះ
បីតាពីសំណាក់ព្រះរាជកុមារសួរទៅព្រះមាតា។
មូលបញ្ហា :
នៅពេលដែលព្រះរាជកុមារលើកធ្នូសិល្ប៍រំលំ ដើមរាំងភ្នំដែលមានទំហំមួយ
ពាន់ឱបឲ្យរលំគ្រាំគ្រែងផ្អើលត្រៃភព។
បញ្ហាចោទ : ព្រះរាមបានឮពីដំណឹងនេះស្មានថាមាន
អក្នខ្លាំងពូកែចងល្បងឫទ្ធជាមួយ
បានបញ្ជាឲ្យហនុមានប្រលែងសេះអស្សរត ដើម្បីចាប់អក្នខ្លាំងពូកែនោះ។
រាជបុត្របានវាយហនុមាន ត្រាតែសន្លប់ហើយបានយកចំនងសីល្ប៍ចងហនុមានព្រមទាំង
សរសេរអក្ខរាតាមក្បួនហោរាថា ទាល់តែម្ចាស់ទើបអាចស្រាយចំនងនេះរួច។
ឩត្តមគតិនៃរឿង :
ការមានអំនួតបណ្តាលឲ្យអន្តរាយដល់ខ្លួន។
II អត្ថរូប
បច្ចេករូប : ការតាក់តែងដំណើររឿងប្រកបដោយសិល្ប៍វិធី។
វចនរូប : ការប្រើប្រាស់ពាក្យពេជន៍លាយចំរុះគ្នាប្រកបដោយសោភណ័។
III អត្ថរស
សង្គមរស : បង្ហាញពីការល្មោភសង្គ្រាមរបស់ព្រះរាម
គ្រាន់តែកុមារក៏ព្រះរាមធ្វើសង្រ្គាមជាមួយ
ដែលបង្ហាញពីមហិឆ្ឆិតារបស់មនុស្សនៅក្នុងសង្គម ការបំពានពីសំណាក់អ្នកមានអំណាចទៅអ្នកតូច
តាច។
អច្ឆរិយរស : គ្រាន់តែធ្នូមួយគ្រាប់អាចផ្តួលដើមរាំងភ្នំដែលមានទំហំមួយពាន់ឱប។
តើមានទេនៅលើលោកនេះ?
ᴥខ្សែទី ៧៧
ᴥខ្សែទី ៧៧
នៅពេលហនុមានក្រឡាខ្លួនល្បួងលួងលោមចាប់
តែត្រូវរាមលក្ខណ៍វាយវាត់សន្លប់ម្តងទៀត ហើយរាជកុមារបានចាប់ចងហនុមានដោយចំណងសិល្ប៍សាក់អក្សរថាទាល់តែម្ចាស់ទើបអាចស្រាយចំណងបាន។ហនុមានបានទៅជួបព្រះរាមនៅមុខបណ្តានាម៉ឺនសព្វមុខមន្ត្រីឲ្យជួយស្រាយចំណងឲ្យ។ព្រះរាមទ្រង់ខ្ញាល់យ៉ាងខ្លាំងក៏ប្រទានអាវក្រោះដល់អនុជចេញទៅចាប់ឲ្យបាន។នៅទីបំផុតរាមលក្ខណ៍ត្រូវគេចាប់បាន
រីឯជបលក្ខណ៍រត់រួចក៏បានពាំនាំព័ត៌មាន ដ៏សែនសោកសៅថ្វាយនាងសីតា និង តាឥសី។នាងសីតាក្តុកក្តួលយ៉ាងខ្លាំងតែជបលក្ខណ៍បានសុំលាមាតាទៅរករាមលក្ខណ៍។នាងសីតា
ឃាត់តែដោយក្តីអង្វរករពីជបលក្ខណ៍ នាងក៏ប្រទានព្រះទម្រង់ឲ្យចេញទៅ។
ព្រះឥន្រ្ទាធិរាជបានចាត់ឲ្យទេពធីតាព្រះនាមរម្ហាជួយនាំផ្លូវជបលក្ខណ៍។
ដល់ថ្ងៃប្រហារ ជីវិត
រាមលក្ខណ៍នាងរម្ភាបានទូលទឹកមួយក្អមស្រោចដល់អ្នកទោសដោយមានព្រះទម្រង់របស់ជប់លក្ខណ៍ ធ្លាក់ចូលក្នុងម្រាមដៃរាមលក្ខណ៏ក៏វាយបំបែកទ្រុងដែករត់ចេញដោយសុវត្ថិភាព។
រាមលក្ខណ៍នាងរម្ភាបានទូលទឹកមួយក្អមស្រោចដល់អ្នកទោសដោយមានព្រះទម្រង់របស់ជប់លក្ខណ៍ ធ្លាក់ចូលក្នុងម្រាមដៃរាមលក្ខណ៏ក៏វាយបំបែកទ្រុងដែករត់ចេញដោយសុវត្ថិភាព។
I អត្ថន័យ
១. ជារឿងបែបព្រាហ្មណ៍និយម តដំណើររឿងខ្សែទី ៧៦
សង្គ្រាមរវាងព្រះរាម និងរាជកុមារ ។
-
អ្នកនិពន្ធមិនស្គាល់
។
២. និមន័យ
+ ប្រធានរឿង
-
ការជួបគ្នាវិញរវៀងព្រះរាម
និងរាជកុមារ
-
ការសុំអង្វរព្រះនាងសីតាឲ្យ
លើកលែងទោសរបស់ខ្លួន និងសុំឲ្យនាងសីតាជួបមុខខ្លួន ។
-
តើរាជកុមារទាំងពីរធ្វើយ៉ាងណាចំពោះហនុមាន?
-
តើព្រះនាងសីតាមានអារម្មណ៍យ៉ាងណានៅពេលដែលឮថាថគេចាប់ខ្លួនរាមលក្ខណ៍?
·
ការដោះស្រាយោ៖
-
ព្រះរាមជាអ្នកឈ្នះរាជកុមារ
ដោយព្រះរាមឲ្យលក្ខណ៍ទៅចាប់ខ្លួនរាជកុមារ ។
-
រាជកុមារបានវាយវាត់ហនុមានសន្លប់
ហើយចាប់បងហនុមានដោយចំណងសិល្ប៍សាក់អក្សរទាល់តែម្ខាស់ ទើបអាចស្រាយបាន ។
-
ព្រះសីតាមានអារម្មណ៍
ក្តុកក្តួលយ៉ាងខ្លាំង ពេលលឺជាគេចាប់ខ្លួនរាមលក្ខណ៍ ។
ឧត្តមគតិរឿង
-
ស្វែងយល់គ្នារវាងសីតា
និងរាជកុមារ
-
ទឹកចិត្តម្តាយរវបស់នាងសីតា
-
ស្រលាញ់គ្នារវាងបងប្អូន
_ បញ្ហាកម្មផល
៣.រូបន័យ
ក. តួអង្គ
-
ព្រះរាម
-
ព្រះលក្ខណ៍
-
ព្រះនាងសីតា
-
ហនុមាន
-
រាមលក្ខណ៍
-
តាឥសី
-
ព្រះឥន្ទ្រាធិរាជ
-
-
ទេពធីតារម្ហា
II. អត្ថរូប
ក. បកាសរូប
១. ប្រធានរូប
-
ការជួបជុំរវាងបិតា
បុត្រ បង្ហាញនូវក្តីស្រលាញ់គ្នា និងគ្នា របស់បិតា និងបុត្រ ។
២. អាស័យរូប
-
បង្ហាញនូវភាពកំសត់នៃការព្រាត់ប្រាស់គ្រួសា
៣. និទ្ទេសរូប
-
រឿងនោះមានភាពហូរហែរតគ្នាជាពីនួយទៅមួយ
+ ភេទរូបៈ អត្ថបទពាក្យកាព្យបែបល្ខោនទោស
-
វចនៈរូប
-
មានប្រើពាក្យបាលី
រម្ហា, ឥន្ទ្រាធិរាជ
-
រចនារូប
-
ឃ្លាខ្លីៗរៀបរាប់ចលនាឆាប់រហ័ស
ងាយស្គាល់
-
ប្រើរូបារម្មណ៍ច្រើន
IIIអត្ថរស
ក. បច្ចេករស
-
មាននាដករសៈដោយមានរបៀបអាចរៀបចំជាឆាកល្ខោនបាននេះតាមវិធីតែរបស់គេក្នុងខ្សែ៧៧នេះ។
-
មានកាព្យរសៈអន្លើខ្លះធ្វើឲ្យពិរោះ
ពាក្យ ព្យញ្ជនៈ
២. វិសេសរសៈ
-
កំណត់រសៈ
ការឲ្យស្គាល់គ្នារវាងបិតា និងបុត្រ។
ᴥខ្សែទី ៧៨
រាជកុមារស្រុះស្រួលគ្នារង់ចាំព្រះរាមនៅក្នុងព្រៃមួយ
សង្រ្គាមរវាងព្រះរាជកុមារ និង ព្រះរាមក៏បានផ្ទុះឡើង។
រាជកុមារបានថ្លែងសរទៅព្រះរាមប្រែក្លាយជាកម្រងផ្កា
រីឯព្រះថ្លែងសរទៅព្រះរាជកុមារប្រែក្លាយជាចំណីអាហារសំរាប់កុមារសោយទៅវិញ។ ដោយឃើញហេតុភេទដ៏អស្ចារ្យបែបនេះ
ព្រះរាមសាកសួររាជកុមារទើបដឹងថាជាកូននាងសីតាបុត្ររបស់ខ្លួន
ហើយពោលអង្វរកររាជកុមារឲ្យនាំខ្លួនទៅជួបនាងសីតា។
ទីបំផុតព្រះរាមបានយាងទៅដល់អាស្រមតាឥសីកន្លែងដែលនាងសីតារស់នៅ។ ប៉ុន្តែនាងសីតាពុំព្រមមកជួបព្រះរាមសោះឡើយ។
ព្រះរាមមិនអស់ចិត្តទ្រង់ក៏អង្វរឲ្យលោកតាឥសីជួយលួងលោមនាងសីតាដើម្បីចេញមកជួបមុខព្រះរាម។
ដោយពាក្យអង្វរកររបស់លោកតានាងបានចេញ
មកជួបព្រះរាម តែមិនអាចធ្វើឲ្យកំហឹងរបស់នាងរលត់បានសោះឡើយ។
I អត្ថន័យ
ប្រធានរឿង : ‘’ការប្រយុទ្ធគ្នារវាងរាជកុមារ និង ព្រះរាម’’
មូលបញ្ហា
: ចម្បាំងព្រះរាម និងកូនឯង
បញ្ហាចោទ : ព្រះរាមមិនស្គាល់បុត្រខ្លួន
- ភាពអស្ចារ្យកើតមានដល់តួអង្គព្រះរាម និង
រាជកុមារ
- ការទទួលស្គាល់ឪពុកនិងកូន
- អង្វរករបុត្រនាំទៅជួបព្រះមាតា
- នាងសីតាមិនព្រមមកជួបព្រះរាម
- អង្វរតាឥសីឲ្យជួយ
បញ្ហាស្រាយ :តាឥសីលួងលោមនាងសីតាព្រមបង្ហាញមុខឲ្យ ព្រះរាមឃើញ និង ពោលសម្តី
តិចតួចប៉ុណ្ណោះ។
ឧត្តមគតិរឿង :ឆ្លងតាមការសិក្សាត្រង់ខ្សែទី៧៨ ឧត្តមគតិរឿងនេះគឺ៖
- ព្រមទទួលស្គាល់ការពិតនូវទង្វើដែលខ្លួនបានប្រព្រឹត្ត។
- ធ្វើជាអ្នកដឹកនាំគេ
មិនគួណាចិត្តស្រាលសែងស្គាល់ខុសត្រូវនោះឡើយ គប្បីសាកសួរហេតុ
ផលសិនទើបប្រសើរ។
II អត្ថរូប
បច្ចេករូប
: ការប្រើប្រាស់មធ្យោបាយតុបតិនសំណើររឿង។
វចនរូប : ការប្រើប្រាស់ពាក្យពេជន៏លាយចំរុះគ្នា។
IIIអត្ថរស
សង្គមរស : បង្ហាញពីសញ្ចេតនារវាងម៉ែកូន ពុកនិងកូន
ព្រមទាំងប្តីនឹងប្រពន្ធ
លោកិយសច្ចៈ :
វិវាទចម្បាំងដែលតែងតែកើតមានជារឿយក្នុងសង្គម ព្រមទាំងការនឹករឮក
អនុសវរីយ៍ផ្អែមល្ហែម និង ជូរជត់។
អឆ្ឆរិយរស
: ស្ថិតនៅត្រង់ភាពអស្ចារ្យនៅពេលដែល ព្រះរាមថ្លែងសរទៅប្រែក្លាយជាចំណី
អាហារសម្រាប់រាជកុមាររាជកុមារសោយ
រីឯសររបស់រាជកុមារប្រែក្លាយទៅជាកម្រងផ្កាបំពាក់ថ្វាយ
ព្រះរាមទៅវិញ។
សេចក្តីបញ្ចប់
សរុបមក : នៅខ្សែទី៧៨ នេះដំណើររឿងរាមកេរ្តិ៍ខ្មែរ
រឹងរឹតតែបង្កើតចំណោទបញ្ហាក្នុងរង្វង់
ក្រុមគ្រួសារព្រះរាមកាន់តែតានតឹងទៅៗ ស្មុគស្មាញទៅៗ។ ប៉ុន្តែទោះទីយ៉ាងណាក៏ដំណើររឿងរាមកេរ្តិ៍
នៅតែពន្លេចឲ្យឃើញសកម្មភាពរបស់ព្រះរាមជដ៏រាប។ រឿងនេះពិតជមានតម្លៃលោកិយសច្ចៈនិង
អឆ្ឆរិយៈពិតប្រាកដមែន។
ᴥខ្សែទី ៧៩
នាងសីតាតាមបញ្ឈឺចិត្តព្រះរាមព្រោះនាងនឹកខឹងថាកាលគ្រាដែលក្រុងរាពណ៏ចាប់យកទៅនាងខំរក្សាភាពបរិសុទ្ធដោយឲ្យហនុមាននាំសេចក្តីពិតថ្វាយព្រះរាម។
លើសពីនេះនាងដើរលុយក្នុងភ្លើង ដើម្បីពិសោធន៏ចិត្តថ្វាយព្រះរាម
ហើយនៅតែទ្រង់មិនជឿចិត្តបញ្ជាឲ្យព្រះលក្ម្សណ៍យកខ្លួនទៅសម្លាប់ចោលទៀត។
អំពើព្រះរាមត្រង់នេះហើយ ធ្វើឲ្យនាងស្អប់ព្រះរាមខ្លាំងបែបនេះ។ ដោយដឹងថាមិន
អាចយកឈ្នះពាក្យសត្យរបស់នាងសីតាបាន ព្រះរាមទ្រង់សុំយកបុត្រ ទៅព្រះបរមរាជវាំងជាមួយទ្រង់
នាងសីតាក៏ព្រម។នៅពេលបែកមាតាដំបូងរាជកុមារទាំងពីរបានទួញយំនឹកមាតា។ហើយបាន អនុញ្ញាតឲ្យរាជបុត្រទាំងពីទៅ
លេងព្រះមាតាហើយប្រាប់បុត្រឲ្យលួលោមព្រះមាតាមករាជវាំង ហើយពោលថាបើមិនព្រមវិលវិញទេព្រះអង្គនិងចូលទីវង្គត
នៅពេលណាមួយជាក់ជាមិនខាន។ ពួកភីលៀង
បានពោលរ៉ាយរាប់នាងសីតាបានរៀបរាប់ថានេះជាកម្មរបស់នាង។
អត្ថន័យ
១.ប្រភពនិងអ្នកនិពន្ធែ
-ជារឿងបែបព្រាហ្មនិយមតដំណើររឿងមកពីខ្សែ៧៨។ព្រះរាមអង្វរនាងសីតា
ឲ្យយាងចូលនគរវិញ។
-អ្នកនិពន្ធពុំស្គាល់។
២.សម័យកាលៈ
-មិនពិតប្រាកដ។ប្រហែលជាក្នុងសម័យឩដុង្គសតវត្ស៍ទី១៩នៃគ.ស.
៣.តាមដំណើររឿងអាចបញ្ជាក់ឃើញថាសង្គមជាតិមានការសុខស្រួលខ្លះហើយអាណាប្រជានុរាស្ត្រមានក្តីក្សេមក្សាន្តសុខស្រួលគ្មានភិតភ័យអ្វីប៉ុន្មានឡើយ។
នាមន័យ
១.ប្រធានរឿងៈ
-ការជួបជុំគ្នារវាងព្រះរាមនិងនាងសីតា
-ការជួបគ្នារវាងរាជវង្សានុវង្សក្រោយបែកគ្នា។
មូលបញ្ហាៈព្រះនាងសីតាមិនព្រមជានឹងព្រះរាមហើយក៏មិនព្រមវិលចូលព្រះនគរវិញ។
បញ្ហាចោទ
-
តើនាងសីតាព្រមជានឹងព្រះរាមឬទេ?
-
តើព្រះនាងសីតាសុខចិត្តវិលចូលនគរឬទេ?
-
តើព្រះរាមប្រើឩបាយយ៉ាងណាទៅបើនាងសីតាមិនព្រមវិលនិងមិនព្រមជានឹងព្រះអង្គ។
ការដោះស្រាយ
-
នាងសីតានៅតែប្រកាន់ពាក្យសត្យជាប់ជានិច្ច
-
នាងមិនព្រមជានឹងព្រះរាមជាដាច់ខាតតែសុខចិត្តប្រគល់បុត្រទៅតាមពាក្យអង្វរ
សូមរបស់ប្តី
-
ព្រះរាមនាំរាជបុត្រចូលនគរហើយខំបញ្ចុះបញ្ចូលឲ្យកូននាំសម្តីទៅលោមម្តាយ
ដើម្បីឲ្យនាងឈប់ខឹង,វិលត្រឡប់ចូលនគរ,ជានឹងព្រះអង្គវិញ។
ឩត្តមគតិនៃរឿង
-
បង្ហាញពីភាពជាមនុស្សរបស់ព្រះរាមៈថ្វីត្បិតតែព្រះរាមជាអាវតាទី៧របស់ព្រះវិស្ណុក៏ដោយក៏ព្រះរាមនៅមានភាពជាមនុស្សដែលចេះយំសោក,ចេះប្រច័ណ្ឌ។
-
បង្ហាញពីទឹកចិត្តរបស់នាងសីតាចំពោះស្វាមី,ទឹកចិត្តម្តាយចំពោះកូន
អត្ថរូប
-
បង្ហាញនូវភាពកម្សត់នៃការព្រាត់ប្រាសគ្រូសារ
-
បង្ហាញនូវតម្លៃនៃពាក្យសច្ចៈ
-
បង្ហាញនូវភាពទាល់ច្រករបស់ព្រះរាម
១.ភេទរូបៈអត្ថបទពាក្យកាព្យបែបល្ខោនខោល
២.វចនរូប
.មានប្រើពាក្យសម្រាប់ពោល
ឩ.កាលអើយកាលនោះ
.ប្រើពាក្យបាលីច្រើនអន្លើ
ឩ.អគ្គី,សេមា,កង្ខា,អាចារ្យ
.ប្រើពាក្យសុភាព
ឩ.ខ្ញុំបាទ,នាងខ្ញុំ......
៣.រចនារូប
.ឃ្លាខ្លីៗរៀបរាប់ចលនាឆាប់រហ័សងាយស្តាប់
.ប្រើរូបារម្មណ៍ច្រើន
អត្ថរស
ក.បច្ចេករស
-កាព្យរសៈអន្លើខ្លះធ្វើឲ្យពីរោះពាក្យ,ព្យញ្ជនៈ
ឩ.ថ្កើងកេរ្តិ៍ ថ្កើងយស ថ្កើងអង្គ ថ្កើងពូជ ថ្កើងពង្សឮឆ្ងាយហេតុជាតិបុត្រ
នារាយណ៍រឹងឫទ្ធិលើសលើលោកា។
ᴥខ្សែទី ៨០
ទោះបីពោលអង្វរនាងយ៉ាងណាក៏ដោយ
នាងសីតាពោលថា ទ្រង់នឹងវិលចូលព្រះនគរវិញ
លុះត្រាតែព្រះរាមចូលទីវង្គតប៉ុណ្ណោះ។ បណ្តាលឲ្យពួកភីលៀងទាំងឡាយយកដំណឹងនេះទៅថ្វាយ
ព្រះរាម។ ព្រះរាមបញ្ជាឲ្យហនុមាននិមិ្មតកោដ្ឋមាស ហើយបញ្ជាឲ្យហនុមាន និង ពួកភីលៀងយក
ដំណឹងនេះទៅប្រាប់នាងសីតាថាក្រោពីបានជួបព្រះភក្រ្តព្រះនាងពេលណាព្រះរាមទ្រង់សោយសោកអាឡោះអាល័យ
ស្គមស្គាំងរីងរៃអត់បាយក្រហាយទឹកព្រោះតែព្រះនាងត្រាតែចូលទីវង្គត។
គ្រាន់តែឮថាព្រះរាមចូលទីវង្គតព្រោះតែខ្លួនក៏ទ្រហោយំសោកបោកប្រាណ
ព្រោះតែអាណិតស្វាមី
ទាល់តែសន្លប់បាត់ព្រះស្មារតី។ ព្រះរាមចេញមកត្រកងបីនាងសីតា គ្រាន់តែដឹងខ្លួនឃើញព្រះរាម
នាងសីតាបានតៀលត្មិះព្រះរាមយ៉ាងខ្លាំង ហើយនាងក៏រត់ចេញពីព្រះរាម។
ដោយសច្ចះភាពរបស់នាង
ព្រះធរណីក៏បើកទ្វារទទួលយកនាងទៅឋានភុជង្គនាគ តម្កល់ទុកជាដូចមាតា។ស្តេចនាគនាម
ព្រះភិរុណនិងព្រះមហេសីព្រះនាមរតាទេវីថែរក្សាព្រះនាងដ៏ល្អ។ហនុមានចុះមកតាមអង្វរព្រះនាង
ទៀតតែនាងដៀលត្មិះដល់ហនុមានទៀត។
ព្រះរាមទាល់តម្រិះទ្រង់ក៏តាក់តែងអក្ខរាថ្លែងសរទៅឋាន
បាតាល។
I អត្ថន័យ
១ប្រភព និងប្រភេទ
ជារឿងបែបព្រាហ្ម៏និយម
អ្នកនិពន្ធ
គ្មាន
២សម័យកាល
ប្រហែលក្នុងសម័យឧដុង្គ សតវត្សទី១៩នៃគ.ស
៣សង្គមបរិយាកាស
ព្រះរាជាត្រូវចេះរក្សាព្យាបាលអាណាប្រជានុរាស្រ្តមានចិត្តប្រណីរាស្រ្ត
សង្គមជាតិមានការសិខស្រួលខ្លះ
ហើយអាណាប្រជានុរាស្រ្តមានក្តីក្សេមក្សាន្ត គ្មានក្តីភ័យឡើយ
II នាមន័យ
១ប្រធានរឿង
ព្រះរាម និង នាងសីតា
២បញ្ហាចោទ
តើនាងសីតាព្រមតាមពាក្យអង្វរអោយចូលព្រះនគររបស់ព្រះរាជបុត្រដែររឹទេ?
តើព្រះរាមបញ្ឆោត និង ចាប់នាងសីតាបានដែររឹទេ?
តើហនុមានជួបនាងសីតាដែររឹទេ?
៣ការដោះស្រាយ
ព្រះនាងសីតាពុំព្រមតាមបាក្យអង្វររបស់រាជបុត្រដើម្បីយាងចូលនគរវិញឡើយ។
ឧបាយព្រះរាមត្រូវបរាជ័យ។នាងសីតារត់រួចចុះទៅឋានភុជង្គនាគ។
ហនុមានទៅជួបនាងសីតានៅឋានភិជង្គនាគតែត្រូវព្រះនាងសីតាជេស្តីជាច្រើន។
៤ឧត្តមគតិរឿង
មនុស្សភាពរបស់ព្រះរាម
មនុស្សភាពរបស់អវតានៃព្រះនរាយណ៏ ព្រះរាមបានដល់កម្រិតមួយយ៉ាងដុនដាបហៅថា” មនុស្សអន់ ឬ មនុស្សទាល់ប្រាជ្ញ”។
ព្រះរាមគ្រាន់តែឮកូនថានាងសីតាមិនព្រមមកក៏តាំងស្រែកយំដូចកូនក្មេង។ព្រះរាមយំឥតខ្មាស់នៅមុខ មន្រ្តី កូន និងអនុជ។
ព្រះរាមប្រើមធ្យោបាយល្បិចកលធ្វើជាចូលកោដិ បញ្ឆោតនាងសីតា។អំពើដ៏កខ្វក់នេះមិនត្រឹមតែបោកនាងសីតាទេ ព្រមទាំងប្រជារាស្រ្តផង។
ព្រះរាមដេញចាប់នាងសីតាដែលចូលមកយំសោកនៅមុខកោដិ ។
ភក្តីភាពរបស់ព្រះនាងសីតាចំពោះស្វាមីដ៏អាក្រក់ កាចសាហាវរបស់នាង។
វីរភាព និង ចិត្តសត្យារបស់នាងសីតា។
ភាពកំប្លែងរបស់ឥសី
III អត្ថរូប
១ ប្រធានរូប
មធ្យោបាយផ្សេងៗរបស់ព្រះរាមដើម្បីបញ្ឆោតនាងសីតាឲវិលមកនគរវិញ។”ព្រះរាមចូលកោដិ បញ្ឆោតនាងសីតា”
២ អាស័យរូប
ការបង្ហាញនូវបរាជ័យ និង មនុស្សភាពរបស់ព្រះរាម។
៣ និទ្ទេសរូប
៣ និទ្ទេសរូប
ការអង្វរកររបសើរាមលក្ម្ស៏ ជបលក្ម្សណ៏ចំពោះម្តាយ។
ព្រះរាមអស់សង្ឃឹមចាត់ឲប្រើឧបាយចូលកោដិ។
នាងសីតាសោយសោកចំពោះព្រះរាមដែលចូលកោដិ។
ព្រះរាមដេញចាប់មហេសី។
ព្រះនាងសីតាទៅដល់ឋាននាគ។
ហនុមានទៅតាមនាងសីតានៅឋានភុជង្គនាគ។
៤ ភេទរូប
ជារឿងបែបវីរកថាសសេរជាពាក្យកាព្យបែបយកទៅពោលក្នុងល្លោនខោល។មានប្រើបទរាយ និង ពិលាប។
៥ វចន:រូប
ច្រើនប្រើពាក្យបាលី: ឧ វរមាតា មណ្ឌល បូរី បិតុលា រាជបិតា ឧត្តម...
ពាក្យធម្មតា: ថ្វី ច្នេះ នៃ រំពេច នើយ បា ជាំ ដាំ...។
៦ រចនារូប
ក ឃ្លាប្រយោគ
ឃ្លាខ្លី ឆាប់រហ័ស អស់សេចក្តី ត្រឹមត្រូវតាមក្បួនវេយ្យាករណ៏ ឧ ការដេញចាប់នាងសីតា
ឃ្លាខ្លី ឆាប់រហ័ស អស់សេចក្តី ត្រឹមត្រូវតាមក្បួនវេយ្យាករណ៏ ឧ ការដេញចាប់នាងសីតា
ខ រូបារម្មណ៏
១ សារាណីយារម្មណ៏
២ ឧបមានរូបារម្មណ៏
៧. និពន្ធរូប
ក. អារម្មណ៏បទ
“ គឺជារឿង ត “
គេចាប់ធ្វើអោយមមានសំវាទវិធី : រវាងមល្ម្សណ៏ជាកូន និងម្ដាយ “ ក្នុងការអង្វរករ និងការ ប្រកែកពុំព្រមតាមពាក្រអង្វររបស់កូន “
ខ. វណ្ណនានិពន្ធ :
គេប្រើវិធីផ្សេងពុ ដូចជា :
§
សំវាទវិធី :
រវាងរាមលក្ម្សន៏ និង នាងសីតា--- បង្ហាញនូវទុក្ខ និងអាថ៌កំបាំងដែលនាងសីតាទើបនិងប្រាប់កូនអំពីចិត្តឃោរឃៅរបស់ព្រះរាម ។
រវាងហនុមាណ និងនាងសីតា --- បង្កើតនូវការស្ដាយរបស់នាងសីតា ។
§ ឯកវាទវិធី :
ទំនួញនាងសីតា
ថ្លែងពាក្យទុក្ខព្រួយរបស់ឥសី
ទំនួញរបស់ព្រះនាងសីតា និងព្រះរាម
§ បដិវិធី :
ឧ. បដិបក្ខខាងផ្លូវកាយ “ ការដេញចាប់នាងសីតា”
§
កាពណ៌នា :
និយាយរឿងដើមដោយតួអង្គ
បង្ហាញលក្ខណ: មនុស្សឈឺ
បង្ហាញលក្ខណ:នាងសីតា
៨. អន្តនិពន្ធ :
គេបញ្ចប់ដោយទុកអោយនូវការសង្ស័យចំពោះដំណើររឿងតទៅទៀត “ រឿងមិនទាន់ចប់ “
បង្កើតនូវសន្ទេហវិធី
IV. អត្ថរស
ក. បច្ចេករស ;
. នាដករស : កើតមានវិបត្តិរវាងតួអង្គនៃរឿង “ កំសត់ក្នុងការព្រាត់ប្រាស់ និងការ រំលឹករឿងដើម។
២ វិសេសរស
១.នាដ្យរស
២.កំប្លែង ឬ ហាសរស
លក្ខណះឥសី លក្ខណះខិលរបស់ហនុមាន
៣.សព្វរស
តថរស គឺជាការរៀបរាប់អំពីលក្ខណះឬការពិពណ៌នាអំពី ហេតុការណ៍ផ្សេងៗ ឬទិដ្ធភាពនៃទីកន្លែង។
អច្អរិយរស ការកាឡាធ្វើជាមេរុ
ហនុមានកាឡាខ្លួនធំ អោយនាងសីតាជិះលើបាតដៃ
ព្រះនាងសីតាចុះទៅឋាននាគតាមរន្ធដី
V.វិភាគតូអង្គ
ព្រះរាម
ព្រះរាមប្រើមធ្យោបាយថោកទាបដើម្បីចាប់យកនាងសីតា
ព្រះរាមជាមនុស្សដែលមិនគោរពពាក្យសច្ច:
ព្រះរាមអស់សេចក្ដីក្លាហានក្នុងការតាមយកនាងសីតា
នាងសីតា
ជាមនុស្សភក្ដីភាពចំពោះស្វាមី
ព្រះនាងគឺមនុស្សគោរពពាក្យសច្ច:
ព្រះនាងមានវីរភាព
ព្រះនាងចេះត្មះតេះដៀលហនុមាន
ហនុមាន
ហនុមានជាមនុស្សស្មោះត្រង់ចំពោះចៅហ្វាយនាយ
ហនុមានចេះល្បិចកល
*ទិដ្ឋភាពវិភាគអត្ថន័យ
តាមការសិក្សារឿងរាមកេរ្តិ៍តាំងពីដើមដល់ចប់ប្រធានរឿងគឺទាក់ទងទៅនឹងដំណើរជីវិតរបស់
ព្រះរាមដែលជាអវតារទីប្រាំពីររបស់ព្រះវិស្ណុ។
*តាមដំណើររឿងរាមកេរ្តិ៍ទាក់ទងទៅនឹងបញ្ហាជាច្រើន
-ការសិក្សា អប់រំ
-ការជ្រើសរើសគូរស្រករ
-ដំណោះស្រាយគូវិវាទ
-បញ្ហារាជសម្បត្តិ
-ការនិរទេសខ្លួន និងការសាងព្រះផ្នួស
-ទំនាស់វិបត្តិតូចធំ
-ព្រះរាមប្រឈមមុខបញ្ហាជាច្រើន
-ការព្រាត់ប្រាស់ប្រពន្ធកូន ជីវិតព្រះរាមជួបអន្តាយនៅនាទីចុងក្រោយ
*គោលគំនិតសំខាន់ៗក្នុងការសិក្សារឿងរាមកេរ្តិ៍ខ្មែរ
-ប្លែកពីរឿងឥណ្ឌាគ្រប់បែបយ៉ាង ពោលគឺមានឈ្មោះពុំដូចគ្នា
ដំណើររឿងពុំដូចគ្នា
-មានប្រភពពីវប្បធម៌ខ្មែរ បែបខមរនិយមសុទ្ធសាធ
-ពុំបញ្ជាក់នូវទេវភាព ព្រះរាមក្នុងឋានៈមនុស្សលោក
ដូចព្រហ្មញ្ញមនុស្សលោកនោះឡើយ ផ្ទុយទៅវិញ
-បែរជារិះគន់ព្រះរាមយ៉ាយធ្ងន់ធ្ងរ
-ស្រាយបញ្ហាតាមទស្សនកម្មផល
ធ្វើល្អបានល្អធ្វើអាក្រក់បានអាក្រក់
*យុទ្ធវិធីតួអង្គទំនាស់ក្នុងរឿងរាមកេរ្តិ៏
ក យុទ្ធវិធីក្នុងការបង្រ្កាបក្រុងរាពណ៏
-ប្រើធ្នូសព្រហ្មាស កម្ចាត់សេនារេហ៍ពលរាពណ៏
-ប្រើវិធីបញ្ចុះបញ្ចូល ដោយបានប្រើពាក្យ
ប្រគល់សិទ្ធអំណាចឲ្យអ្នកដែលបានចុះចូលកែនទ័ព
ថ្វាយព្រះរាម ឧទាហរណ៏ ជួយសុគ្រីតកម្ចាត់ពាលី
-ទទួលយកពិភេក (ប្អូនក្រុងរាពណ៏) ពេលរាពណ៏បណ្តេញចេញពីលង្កា
-ប្រមូលពលស្វាមានឫទ្ធិខ្លាំងពូកែធ្វើជាសេនាឯកកម្ចាត់យក្ស
មានហនុមាន អង្គទ មហាជម្ពូសុ
គ្រីពជាដើម
ខ យុទ្ធវិធីក្រុងរាពណ៏ទប់ទល់នឹងព្រះរាម
-បង្ខាំងនាងសីតាទុកក្នុងនរគខ្លួនប្រើល្បិចបញ្ឈឺចិត្តព្រះរាមឲ្យទន់ដៃ
ពេលប្រយុទ្ធបានជិះរាជរថ
កៀកកើយជាមួយនាងសីតាឲ្យព្រះរាមឃើញ
-ជំរុញឲ្យរាជបុត្រទៅច្បាំងទោះបីស្លាប់ទាំងអស់ក្តី
-សំងំតាំងសីលស្លថ្នាំ កម្ចាត់ព្រះរាម
-ពឹងពាក់យក្សមូលផល័មជាមិត្តឲ្យមកជួយច្បាំង
*ទស្សនៈអ្នកនិពន្ធខ្មែរតម្រូវឲ្យព្រះរាម
និងនាងសីតាមិនបានជួបជុំរួមរស់ជាមួយគ្នាត្រង់វគ្គ
បញ្ចប់រឿងគឺ៖
ទស្សនៈខេមរនិយមរបស់
អ្នកនិពន្ធខ្មែរតែងតែផ្តោតទៅលើបញ្ហា(កម្មផល)។ នាងសីតាខិតខំ
សាងតែអំពើល្អ ប្រកបដោយកុសលធម៌ចំពោះព្រះរាម ដោយរក្សាភាពបរិសុទ្ធទាំង កាយ វាចា
ចិត្ត ចង់
ឲ្យតែព្រះរាមសម្រេចភាពជោគជ័យត្រចះត្រចង់ជាប់ជានិច្ច។
តែផ្ទុយទៅវិញព្រះរាមបានបញ្ជាឲ្យព្រះ
អនុជចាប់នាងសីតាទាំងមានតំណក់ឈាមរបស់ខ្លួនយកទៅសម្លាប់ចោលទាំងព្រៃផ្សៃទៅវិញ។
ពោលគឺព្រះរាមបានសាងបាបកម្មធ្ងន់ណាស់ចំពោះនាងសីតា។
ដូចនេះផលដែលព្រះរាមទទួលបានគឺត្រូវ
ព្រាត់ប្រាសពីនាងសីតាជារៀងរហូត។
តាមដំណើររឿងផ្សេងមួយទៀត របស់ក្រុមគ្រួសាររបស់ព្រះរាម ពោលគឺព្រះរាមតែងមាន
លក្ខណៈអន់ទៅៗ ហើយចួនកាលថោកទាបជាងមនុស្សធម្មតាទៅទៀត
-ព្រះរាមបែរជាយកកំហឹងទល់កំហល់ ប្រទូសនឹងព្រះនាងសីតា
ព្រមទាំងកូន
-ទីបំផុតព្រះរាមត្រូវព្រាត់ប្រាសពីនាងសីតាជារៀងរហូត
-ទង្វើរបស់ព្រះរាមបោកប្រាស់នាងសីតាត្រង់វគ្គ(ព្រះរាមចូលកោដ្ឋបញ្ឆោតនាងសីតា)ព្រោះទ្រង់
ចង់ជានាជាមួយនឹងនាងសីតាវិញ តែព្រះនាងពុំព្រម
-ទស្សនៈជុំវិញរឿងរាមកេរ្តិ៍
បញ្ចប់រឿងឲ្យព្រះនាងសីតានិងព្រះរាមពុំបានជួបគ្នា
-ព្រះរាមបានបញ្ជាឲ្យព្រះលក្ម្សណ៍យកនាងសីតាទៅសម្លាប់ចោលក្នុងព្រៃ
-ព្រះរាមគ្មានការគិតពិចារណាប្រសិនបើនាងសីតាមិនបរិសុទ្ធ
ហេតុអ្វីបានជានាងហ៊ានដើរចូល
ភ្លើងហើយមិនរលាកទៀត?
*ព្រះរាមបានសាងបាបកម្មច្រើនណាស់ចំពោះនាងសីតា តាមទស្សនៈកម្មផល
-កម្មអតីតកាលឲ្យផលមកបច្ចុប្បន្ន
-កម្មបច្ចុប្បន្នឲ្យផលអនាគត
-កម្មល្អ និង កម្មអាក្រក់មិនអាចសងគ្នាបានឡើយ
No comments:
Post a Comment